Homologace vybavení pro rallysport pro rok 2023
Novinky 2023
- Pozor na výbavu - mimo česká mistrovství (MČR a RSS) již nelze startovat v kombinéze, botách, rukavicích a prádle v homologaci 8856-2000 bez FIA hologramu, v ČR platí výjimka do konce roku 2024. Pozor tedy na výbavu staršího data výroby při závodech mimo ČR a v soutěžích podle evropských pravidel - více zde
- Pozor, poměrně dost přileb jede v roce 2023 naposledy, více zde.
- Vznikl nový standard pro sedačky - homologace 8855-2021, více zde
Přilby
Aby mohla být Vaše přilba použita i v roce 2023 pro závody organizované AČR (mimo slalomů a podobných disciplín, kde není homologace vyžadována), je třeba, aby vyhovovala jednomu z následujících homologačních standardů.
Standard je definován štítkem, obvykle je nalepen uvnitř, pod vnitřní částí polstrování na zadní straně. U starších standardů (BS apod.) býval vně přilby.
Příklad štítku FIA: (Číslo homologace je v prvním řádku, zde 8859-2015, starší štítky 8859-2010 nemají hologram.)
Příklad štítku SNELL: (číslo homologace je na pozadí štítku, zde SA 2020)
Zde je kompletní přehled obecných standardů a dob jejich platnosti tak, jak byly avizovány FIA.
Neplatné
- FIA 8860-2004 (ukončena platnost 31. 12. 2020)
- SNELL SA 2005 (ukončena platnost 31. 12. 2018)
- SNELL SA 2005 & FIA 8858-2002 (ukončena platnost 31. 12. 2018)
- SNELL SA 2005 & FIA 8858-2010 (ukončena platnost 31. 12. 2018)
Platné
- FIA 8860-2018 a 8860-2018 ABP (není předhlášen konec platnosti)
- FIA 8859-2015 (není předhlášen konec platnosti)
- FIA 8859-2015 v kombinaci se štítky SA2015 nebo SA2020 (není předhlášen konec platnosti)
- SNELL SA 2010 samostatně, ale i v kombinaci se štítky FIA 8858-2002 nebo 8858-2010 (ukončení platnosti standardu 31. 12. 2023)
- SNELL SA 2015 samostatně (ukončení platnosti standardu 31. 12. 2023)
- FIA 8860-2010 (ukončení platnosti standardu 31. 12. 2028)
Důležité: Protože docházelo k nejasnostem v rámci homologací konkrétních produktů, vydává FIA tzv. Technické seznamy (Technical lists). Na těch uvádí seznam příleb, které je možné použít pro soutěže organizované FIA. Jedná se o technické seznamy č. 33, č. 49 a č. 69 a jejich aktuální verzi můžete najít na stránkách FIA. Aktuální verzi zde přikládáme pro referenci. Pokud není přilba uvedena v jednom z těchto seznamů, nemůže být použita!
Pokud si nejste jisti, pošlete nám fotografii štítků nebo napište níže do diskuse, rádi Vám poradíme.
Přejít na nabídku přileb
Oděv jezdce (kombinézy, prádlo, rukavice a boty)
V tuto chvíli existují paralelně dva platné standardy základní bezpečnostní výbavy: FIA 8856-2000 a FIA 8856-2018.
V čem mohu startovat?
- FIA 8856-2000 - aktuálně platná homologace s následujícím omezením:
- Platí až do roku 2028 včetně, jak v MČR tak ve sprintech, vyjma vybavení bez FIA holografického štítku, viz níže. Od 1. 1. 2029 bude ukončena platnost této homologace.
- Pozor! Od 1.1.2023 v evropských (a vyšších) závodech a ve většině zemí mimo ČR není možné startovat s kombinézou, rukavicemi, botami či nehořlavým prádlem, které nemá holografický štítek FIA.
- V českém mistrovství je dle Technické Informace 9 Technické komise AČR udělena výjimka na start s výbavou bez hologramu do 31.12.2024 (netýká se tedy Barum rally v mezinárodním poli).
- Pokud startujete v zahraničí a máte kombinézu, prádlo, rukavice či boty v homologaci 8856-2000 bez hologramů, ověřte raději vždy v ZU oné zahraniční soutěže, protože nemusí mít zavedenu stejnou výjimku.
- Netýká se ponožek, ty holografický štítek nikdy neměly.
- Štítek je na kombinézách zevnitř, pod lemem zipu, na prádle ze přední strany, na botech na jazyku boty
- Vzhled štítku:
- Prodejci mohou doprodat zásoby výbavy dle standardu FIA 8858-2000 bez omezení, až do ukončení platnosti standardu.
- FIA 8856-2018 - platná homologace. Vybavení podle této homologace lze použít jen 10 let od data výroby. Datum výroby je vždy vyznačeno.
- Platí v ČR, jak v MČR, tak ve sprintech
- Vybavení podle této homologace je platné 10 let od data výroby
- Bude povinná pro všechny disciplíny od 1. 1. 2029
- Povinná již nyní:
- ve Formuli E
- ve Formuli 1, WEC
- ve Formuli 2, WRX a ERX
- v mistrovství světa a evropy pro prioritní jezdce FIA
- V soutěžích F1 mohou být od roku 2023 použity pouze rukavice ve standardu FIA 8856-2018 vyrobené v roce 2023.
Proč byl zaveden nový standard 8856-2108?
Odpovědí je bezpečnost. FIA v rámci certifikace přišla s novu zkušební metodou, kdy měří dobu prohoření napnuté látky, čímž simuluje stav materiálu na kolenou, zádech, ramenou a loktech. U rukavic došlo k povinnému prodloužení části kryjící zápěstí, u obuvi pak ke zvýšení kotníkové části pro lepší ochranu oblasti vnějšího i vnitřního kotníku. Musí také dojít ke snížení tepelného přenosu mezi kůží a zdrojem teploty a homologace vybavení je omezena na 10 let.
Výrobci jsou navíc povinni provádět pravidelné re-homologační zkoušky, kdy například každá 1000. kombinéza musí mířit na test centrum FIA.
Výše uvedené nároky mají samozřejmě vliv na náklady, vývoj nových materiálů je také drahý. Proto, bohužel, je výbava v nové homologaci dražší, než tomu bylo u modelů kompatibilních s homologací 8856-2000.
FHR (HANS, Simpson apod.)
- FIA 8858-2002 - První standard pro FHR zařízení (zařízení pro ochranu hlavy a krku, typicky HANS). Tato zařízení jsou uvedena jako příloha na Technickém listu FIA č. 29.
- FIA 8858-2010 - Nejnovější standard pro jakékoliv FHR zařízení. Všechna zařízení odpovídající tomuto standardu musí být uvedena na technickém listu FIA č. 29, jinak jsou považována za nehomologovaná. Kód je uveden na vybavení ve formátu např. "FHR.065.16-B". Homologační štítek pro zařízená vyrobená po roce 2013 obsahuje i vlepený hologram s logem FIA.
Sedačky
U sedaček jsou aktuálně platné tři druhy homologací. Homologační štítek se nachází na levém boku sedačky, jeho součástí je vždy holografický štítek.
- FIA 8858-1999 - základní homologace. Sedačka homologovaná dle tohoto standardu může být použita 5 let od data výroby na homologačním štítku. Sedačka musí být uvedena v technickém listu FIA č. 12, jinak je její homologace považována za neplatnou.
- FIA 8862-2009 - speciální sedačky (obvykle karbonové). Sedačka homologovaná dle tohoto standardu může být používána 7 let od data výroby uvedeném na homologačním štítku. Sedačka musí být uvedena v technickém listu FIA č. 40, jinak je její homologace považována za neplatnou.
- FIA 8858-2021 - Homologace pro sedačky s výrazně zvýšenou odolností. Jsou polstrovány novým druhem náraz pohlcující pěny, zejména v oblasti hlavy. Tyto sedačky mají homologaci na dobu 10 let od data výroby a jejich homologace je platná pouze pokud jsou použity společně s předepsaným držákem. Sedačky musí být uvedeny na Technickém seznamu FIA (Technical list) číslo 91, jinak je její homologace považována za neplatnou.
Bezpečnostní pásy
- Bezpečnostní pásy homologované dle standardu FIA 8853/98 a FIA 8854/98 lze použít po dobu pěti let od data výroby. Rok užití je vyznačen na štítku pásu. Pás musí být uveden v technickém listu FIA č. 24, jinak je jeho homologace považována za neplatnou. Stejně tak je za nehomologovaný považován pás bez štítku. Doba použitelnosti pásu je vyznačena textem "Not valid after YYYY", přičemž na poslední pozici je rok, ve kterém je ještě možné pásy použít.
- Pásy homologované podle standardu FIA 8853-2016 lze rovněž použít po dobu pěti let od data výroby. Rok užití je vyznačen na štítku pásu. Pás musí být uveden v technickém listu FIA č. 57, jinak je jeho homologace považována za neplatnou. Stejně tak je za nehomologovaný považován pás bez štítku. Doba použitelnosti pásu je vyznačena textem "Not valid after YYYY", přičemž na poslední pozici je rok, ve kterém je ještě možné pásy použít. Pásy homologované podle tohoto standardu již nemohou být osmibodové, mají širší "T" sponu na spodním pásu a vyšší pevnost v tahu.
Příklad štítku FIA 8853-2016 s vyznačeným koncem platnosti a hologramem FIA:
Hasicí systémy
Ve voze musí být použit hasicí systém podle standardu FIA pro všechny soudobé automobily a některé historické automobily jmenované v příloze "K". Rozlišujeme dva základní standardy hasicích systémů:
- Obecná homologace FIA (Technický list FIA 16)
- Lze použít ve všech soudobých či historických vozech, vyjma historický vozů jmenovaných přílohou "K".
- Nelze použít pro kategorií WRC, S2000. Od 1. 1. 2020 nelze použít v R2 a R3, v závodech ET ani v R1 a ve vozech třídy Rally1 - Rally4.
Pozor! Technický list přesně specifikuje, které ze systémů lze použít v rallye.
- FIA 8865-2015 (Technický list FIA 52)
- Možno použít ve všech vozech. Povinné pro WRC, S2000, od 1. 1. 2020 i pro R1, R2 a R3, Rally1 až Rally5.
Poznámka: v ČR není povinné pro R1/R2 pro sprint, ale pozor, tato výjimka neplatí pro závody EP/ET/ERT.
- Možno použít ve všech vozech. Povinné pro WRC, S2000, od 1. 1. 2020 i pro R1, R2 a R3, Rally1 až Rally5.
Obložky rámů
- Rám na horní hraně čelního skla, rámy kříže nad hlavami jezdce, podélná výztuha vedle hlavy jezdce a hlavní oblouk nad hlavou jezdce musí být obloženy speciálním, náraz absorbujícím materiálem (tzv. obložení rámu, nebo také "obložka"). Ten musí být homologován v souladu se standardem FIA 8857-2001 Type A. informace o homologaci je vyznačena přímo na spodní straně obložky a to výhradně jako lisovaná součást materiálu. Nálepky jsou nepřípustné. Homologovaná obložení musí být uvedena na Technickém seznamu č. 23 FIA.
Doufáme, že Vám tento přehled pomohl - pokud budete mít otázky, obraťte se na shop@rz1.cz, rádi na Vaše dotazy odpovíme, popřípadě se můžete ptát níže v diskusi.
Diskuse